Egy könyv a ZIU-9 trolibuszról

ZIU-9

Miután nyugdíba vonultam, lett elég szabadidőm, hogy a régi anyagaimat rendezzem. Ekkor jött az ötlet, hogy sokan lehetnek, akiket érdekelnek a régi trolibuszok és amikor körülnéztem a neten, láttam, hogy a ZIU-9 típusról részletes anyag nincs. Ekkor gondoltam, nekem van sok leírásom és 25 éven keresztül oktattam is a Szegedi Közlekedési Kft.-nél a "Járműszerkezet és Típusismeret" valamint a "Biztonsági Ellenőrzés és Üzemeltetés" tárgyakat. Elkészítettem és most közreadom a könyvet.

Aki nem szereti ezt a lapozgatós formátumot, az megnézheti a ZIU-9 trolibusz műszaki leírását pdf formátumban is.

A jobb oldalon találhatóak a ZIU-9 oktatótáblák jegyzéke. Ezek nagyítható ábrák, csak rá kell kattintani és részletesebben meg lehet tekinteni a táblákat. Ezek eredeti orosz táblák a ZIU-9 gyártójától.



Képeskönyv a Skoda 14Tr és Skoda 15Tr trolibuszról

Skoda troli

Szegedre 20 éve került az első Skoda csulós trolibusz. Akkoriban ez nagyon korszerű jármű volt, különösen, hogy a ZIU-9 trolibuszokat váltotta le. 20 év nagy idő, talán joggal mondhatni, hogy lassan ezek a trolibuszok is nosztalgia járművek lesznek. Van jónéhány fényképem és rajzom ezekről a trolibuszokról és az érdeklődőknek összeállítottam egy képeskönyvet. Nem teljes műszaki leírás, csak azokról az egységekről van benne szó, amiről van képem vagy rajzom.

A lapozgatós formátum mellett feltettem a Skoda 14Tr és Skoda 15Tr trolibusz műszaki leírását pdf formátumban is.

A Skoda 15Tr erősáramú kapcsolási vázlat és a Skoda 15Tr vezérlés blokkvázlatát feltettem nagy méretben is, a jobb olvashatóság miatt.



 

A napokban beszélgetés közben szóba került, hogy egy kertben megtalálták a T6-282 pályaszámú Ganz-Ikarus trolibuszt, ami hajdanán az SZKV-nál volt forgalomban. Azon tanakodtak, vajon megérné-e felújítani. Mielőtt kiselejteztük, előtte volt állapotfelmérés és a szakemberek szerint teljesen új vázat kellett volna építeni, ami viszont már nem érte volna meg. Emlékeztem, a régi anyagaim között van leírás a vezérlőről és megvan a kezelési utasítás is. Meg néhány kapcsolási rajz. Aki szereti a trolibuszokat, azoknak talán érdekes lehet. Ezek az anyagok 1985-ben készültek, tehát ma már múzeális értékkel is bírnak. Elkészítettem az anyagokat elektronikus formátumba és feltettem őket, bárki szabadon letöltheti, azzal a feltétellel, hogy további felhasználás esetén az eredeti forrást feltünteti.
Pdf dokumentumok: Kezelési utasítás és a TVK3 vezérlő berendezés
Nagyítható rajzok: Szabályzó blokkvázlat , Főáramkör , Segédüzem , Vezérlés
Letölthető rajzok:










 

Miközben keresgéltem a papírjaim között, kezembe került egy igazi ritkaság. A Skoda 15Tr trolibuszokba eredetileg utastájékoztató magnó volt beépítve. Kazettára mondta fel a megállókat egy kellemes hangú hölgy, majd a trolivezető szolgálat kezdésekor megkapta a vonalhoz tartozó kazettát. A vezetőnek minden megálló előtt egy gombot kellett megnyomni a magnón, a kazetta elindult, majd addig forgott, míg három másodperc szünetet érzékelt, ekkor megállt. A 15Tr trolibuszok forgalomba állásakor néhány hónapig használták is az utastájékoztatókat, azonban később egyre gyakrabban hibásodtak meg a magnók és nem volt szakember, aki vállalta a javításukat, ezért a meghibásodás ütemében kiszerelték a trolikból.


Íme a kapcsolási rajz: PaMI 05-85 M




Retro elektronika 

Nemrég, mikor a trolis anyagaimat rendezgettem, kezembe kerültek régi televíziók, kazettás magnók kapcsolási rajzai. Abban a korban, amikor ezeket megvásároltam, szokás volt, hogy a készülék kapcsolási rajzát mellékelték. Fiatal koromban az elektronika volt a hobbim, vannak is szakkönyveim ebből a korból. Ha valamelyik készülékem meghibásodott, magam javítottam meg. Persze ennek híre ment a házban és később a szomszédok készülékeit is én javítottam, ezzel meg is volt a vasárnap délutáni elfoglaltságom. Visszatérve a rajzokra, gondoltam lehetnek olyanok, akik ilyen régi készülékek felújításával hobbi szinten foglalkoznak és szükségük van a kapcsolási rajzra, feltettem ezeket a kapcsolási rajzokat.

Első televízióm egy fekete-fehér Videoton gyártmányú készülék, a TA 4110 volt.

Ezt követte a szintén Videoton gyártmányú, hordozható televízió, a TC 1612. Ez pedig a tuner kapcsolási rajza.

Ez a készülék szüleimé volt, Videoton gyártmányú, TA 3301 televízió. További rajzok:Hangmodul kapcsolása, Képmodul kapcsolása, Tuner kapcsolása, Tuner nyákrajz

Első kazettás magnóm egy BRG gyártmányú MK 29 kis magnó volt. Szépséghibája, hogy nem volt sztereo.

Amikor kiárusították a Videoton TV computert, nekem is sikerült vásárolni egyet. Ezek a számítógépek a programot kazettán tárolták és kazettás magnót nem adtak a géppel, ezért vásároltam egy MK 27 típusú magnót.

Ezt a magnós rádiót akkor vettem, amikor már mellékfoglalkozásban troliztam. Készítettem hozzá az elemtartóba rakható stabilizátort és vezetés közben ezt hallgattam. WILGA RM302 magnós rádió.

Az orosz technika másik csodája, a Sokol rádió mellett, a Vega 341 zsebrádió. Van hozzá nyák beültetési rajz.

Van még néhány rajzom, amihez nincs képem. Egyik a Commodore 64 zöld monitorja. Ennek megvan a nyák beültetési rajza is.
A következő rajz az NDK-ban készült kazettás magnó. Sajnos a pontos típusára már nem emlékszem.
Végezetül találtam egy TESLA gyártmányú lemezjátszós-magnós rádió rajzot. Ennek sem emlékszem a pontos típusára.


Ajánló

Ajánlom figyelmébe mindazoknak, akiket érdekelnek a retro számítógépek, megjelent a cikkek-írások között két számítógép ismertetése. Egyik a Videoton TV computer, másik az IBM AT 286 alaplap és a hozzá tartozó kártyák, fényképekkel illusztrálva.

Jó szórakozást hozzá.


Trolibusz szemléltető táblák jegyzéke